tisdag 18 augusti 2009

Du är en mycket ful kvinna

När man är engagerad i amningsfrågor blir man ofta påhoppad av meningsmotståndare. Det är människor som tycker att amning tillåts få alldeles för stor plats i samhället på ett eller annat sätt. Påhoppen är ofta väldigt osakliga. Ibland tror jag inte mina öron, och då är jag ändå rejält luttrad. "Du är en mycket ful kvinna, tro inte att nån tycker att du är attraktiv", skrev nån till Linda Skugge då hon hade ammat på krogen. Ja ni förstår ju själva, här saknas virke till argumentation. Amning gör vissa människor osakliga.

Jag vistas mycket i Härjedalen och där träffade jag en gång en rovdjursguide. Han hade erfarenhet av människor som tycker att rovdjur får alldeles för stor plats i samhället. Det var så lustigt för våra erfarenheter var så likartade. Rovdjur gör tydligen vissa människor osakliga. Jag kan undra om det bara är en slump vad människor hänger upp sitt ogillande på?

Eva-Lotta Funkquist

Inga kommentarer: