tisdag 25 augusti 2009

Medlemmarna i Amningsmaffian är:

Jag läste en tråd om amningens för- och nackdelar på Forum för vetenskap och fortbildning och någon ställde oskyldigt frågan vilka som är medlemmar i Amningsmaffian. Det fanns ett svar också: de flesta barnmorskor, barnläkare, Astma- och allergifonden (personen menar kanske föreningen?), Amningshjälpen, och La Leche League... (klicka på rubriken om du vill läsa själv).

eehhh, källa på det?

Rätta mig om jag har fel; det här är ett exempel på argumentationsfelet guilt by association.

Så här alltså: vården kör ibland över enskilda personer, vården rekommenderar amning, alltså kör alla som på något sätt kan associeras till amning över enskilda personer (dessutom har alla som på något sätt kan associeras till amning organiserat sig i ett kriminellt nätverk).

Eva-Lotta Funkquist

5 kommentarer:

Anonym sa...

I och för sig så beskriver väl svaret rätt hyggligt vilka som brukar åsyftas med "amningsmaffian", så även om man inte har någon språkvetenskaplig undersökning att luta sig mot så är inte svaret helt fel.

Anonym sa...

Jag tror f.ö. att du menar guilt by association.

Anonym sa...

Jag har nu läst igenom hela diskussionen som rubriken länkar till. Jag måste säga att jag blir förvånad över hur påstådda vetenskapsivrare hänger sig åt känslor, fördomar och andrahandsuppgifter alternativt drar långtgående slutsatser utifrån egna erfarenheter samt vägrar gå till källor som skulle kunna ge bevis för någonting.
Miranda

Amningsbloggen sa...

CRL: jo så ska det förstås va!
Eva-lotta

Amningsbloggen sa...

CRL! Problemet är ju inte huruvida det är språkvetenskapligt korrekt, nej, problemet är att människor inte vill bli förknippade med ett kriminellt nätverk. Sådana associationer riskerar att människor som kommer i kontakt med ammande mödrar hellre backar än ger saklig information om amning (eftersom de annars riskerar att associeras till amningsmaffian). Ibland kan man höra den här kommentaren: Jag har varit i kontakt med Amningshjälpen, de var inte fanatiska alls. Då undrar man ju hur många som inte tar kontakt för att få hjälp p.g.a. rädsla för att möta fanatism. Därför tror jag att det är viktigt att vi börjar bemöta de här epiteten (som ofta sätts på Amningshjälpen): maffia, fanatiker, lobby, sekt.
Eva-Lotta Funkquist