tisdag 26 juli 2011

Reklam förklädd till amningsrådgivning

Av Marina Einarsson

För ett tag sedan uppdagades det att Familjelivs amningsexpert var anställd av Avent, vilket ju åtminstone gör att jag funderar kring opartiskheten i råden och vad expertens agenda i själva verket är. (Och såklart funderar man kring Familjelivs hållning till sina sk. experter - är det måntro bara ett sätt för deras stora annonsörer att få fram "redaktionell text" till medlemmarna?). Nåja, Familjeliv insåg sitt misstag och gjorde väl lite halvt avbön, experten är dock kvar men kallas nu amningsrådgivare.

Familjeliv har numera också nåt de kallar Medlemsgrupper och där hittar man en amningsgrupp http://www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/amningsgruppen-297. I gruppens beskrivning finns följande att läsa.


Philips Avent har i denna grupp 20 st VIP medlemmar som provar produkter från
dem, och som kommer vara aktiva och berätta om hur produkterna fungerar.

Produktchef Jenny Davidsson kommer också svara på frågor som är direkt
relaterade till Philips Avenst produkter.

I gruppen finns stora
möjlighet till diskussion om allt mellan högt och lågt. Kontroversiella frågor
som vart ”får” man amma och vart bör man avstå. Inga svar är rätt eller fel.
Vi vill skapa diskussioner så kom och diskutera!
Välkomna!


Så, även här har Philips Avent "köpt" en möjlighet att påverka ammande föräldrar genom att styra innehållet i en medlemsgrupp. Innehållet blir ju därför inte särskilt objektivt eller evidensbaserat utan snarare ytterligare en reklamplats, en dold sådan. Inte okej Familjeliv *tummen ner*.

Gruppen är - ännu - inte särskilt aktiv (tack och lov?) men det känns ändå väldigt olustigt att ett företag (som ju vill kränga SINA produkter) ska kunna påverka amningsrådgivningen på detta sätt på ett stort familjeforum.

Är det reklam så är det reklam och då ska det synas att det är reklam, tycker jag i alla fall!

Inga kommentarer: