fredag 29 juli 2011

Familjeliv, trovärdighet och annonsörer

Av Marit Olanders

I april i år avslöjade bl a Amningsbloggen att communityn Familjeliv hade en s k amningsexpert som svarade på på amningsfrågor på en sida som sponsrades av en nappflasktillverkare, Avent.

Amningsexperten hade stora kunskapsluckor. Hon rådde en mamma som hade begynnande mjölkstockning att fortsätta trappa ner amningen och inte att gå lite långsammare fram så att brösten hann vänja sig. en kvinna som hade långdragna amningar och själv misstänkte att amningen var ineffektiv fick inte hjälp att gå vidare med det utan råddes att tidsbegränsa amningarna till tio minuter. Risken är stor att det leder till att barnet inte hinner få i sig tillräckligt med mat.

Det är illa nog, men Familjeliv är inte det enda forumet som ger dåliga amningsråd. Det finns en stor okunnighet och nonchalans på området amning, som bidrar till att ge amningen dåligt rykte. Det som märkte ut Familjeliv var att de hade mage att släppa in nappflasktillverkaren Philips Avent som sponsor av amningsråden. Avent har i flera år bedrivit en aggressiv marknadsföring och påstått sig ha nappflaskor som främjar amning. 2007, när jag var redaktör för Amningsnytt, begärde jag att få se det vetenskapliga underlaget. Det visade sig inte vara en seriös publicerad artikel utan ett konferensmaterial från 1994 som barnmatsföretaget Ross stod bakom. Dessutom visade det, surprise, surprise, inte alls att nappflaskan främjade amning.

Att ge amningsråd i samarbete med Philips Avent är ungefär lika trovärdigt som att ge råd om rökavvänjning i samarbete med Philip Morris (inga jämförelser mellan flaskmatning och rökning i övrigt).

WHO-koden 5.1 säger: Ingen annonsering eller annan form av reklam riktad till allmänheten bör förekomma när det gäller produkter som omfattas av denna kod (dvs bland annat nappflaskor).

När det hela uppdagades i april förde Familjeliv samtal med Amningshjälpen. Amningsexperten tog time out och vi hoppades att hon skulle gå en kurs i amningsrådgivning. Och framför allt hoppades vi att Familjeliv skulle avboka Philips Avent som annonsör.

Sen hände inte mycket mer. Amningsexperten blev till amningsrådgivare och verkar faktiskt försöka ge mer underbyggda råd. Men annonsen för Avent ligger kvar och dessutom har Avent fått starta en egen medlemsgrupp, vilket är i strid med WHO-koden
artikel 5.5, Marknadsföringspersonal bör inte, i sin yrkesroll, ta direkt eller indirekt kontakt av något slag med gravida kvinnor eller med spädbarns- och småbarnsmödrar.



Att det här kan fortgå är allvarligt. WHO-koden kom till för att främja säker och ändamålsenlig uppfödning av spädbarn, bland annat genom att införa regler om marknadsföring av bröstmjölksersättning och nappflaskor. Konsumentverket är sedan 1983 tillsynsmyndighet för frågor om marknadsföring är i strid med WHO-koden men minskade resurser gör att handläggningen går ytterst långsamt. Under tiden blir nappflaskannonsörerna alltmer påstridiga. Här finns stora pengar att hämta för Familjeliv och andra medier medan föräldrar kommer i kläm. " [D]et finns flaskor där barnet måste ta samma stora grepp som på bröstet alltså använda samma sugteknik" påstår den Avent-sponsrade amningsrådgivaren på Familjeliv.




Det återstår ännu att bevisa. När barnet ammar (ja, barnet ammar!) fyller bröstet hela munhålan och töjs ut så att tippen på bröstvårtan ligger ända bak i övergången mellan hårda och mjuka gommen, som på spädbarn ligger längre bak i munhålan än på vuxna. Finns det överhuvud taget konstgjorda material som är så töjbara, som dessutom är disk- och kokbara och inte avger giftiga ämnen? Jag tvivlar, tills motsatsen är bevisad.

1 kommentar:

Signe sa...

The never-ending story... Jag blir bara så trött på detta. Omöjligt att hålla sig renlärig, fast gudarna ska veta att jag har försökt (gick exv. ur Amningshjälpen efter beslutet att annonser skulle tas in i tidningen). Det är ju ofta flasktillverkare etc som tillverkar "amningshjälpmedel", produkter som i sig har blivit en industri.
Deprimerande även att ingen tycks kommentera inlägget. De kommersiella krafterna nästlar in sig hos myndigheter och FN-organ och det är mycket svårt att se var gränserna går.
Grovt sett består samhället av tre sektorer, som är delvis överlappande: staten, privata eller ekonomiska sektorn och civilsamhället. Det är vi, civilsamhället, som ska ge legitimitet åt de två andra. Men de stora företagen grupperar om sig och bildar "frivillorganisationer". De säger sig dessutom arbeta för barnens rättigheter, folkhälsan etc när deras uppgift i själva verket är att tjäna pengarna åt aktieägarna.
Jag blir bara så trött.
Hälsningar
Signe Franks