onsdag 20 oktober 2010

Mother and child

Louise Bourgeois utställning på Nordiska Akvarellmuseet drabbar och berör

Av Signe Franks

Aldrig har jag blivit så berörd av en konstutställning. Oförberedd och intet anande, för jag hade sett en recension som var lite "sådär", gick jag helt ensam in i de tre utställningsrummen på Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn. Ett förföriskt och vibrerande rött skimmer kom emot mig och skar igenom alla försök till intellektuell analys. Blodets och smärtans färg, skammens färg, men även kärlekens. Dessa målningar som hänger som ett brett rött band runt väggarna gjordes under konstnärens tre sista levnadsår: hon dog i maj i år, 98 år gammal. De är utförda i gouache på akvarellpapper och handlar om moderskap, sexualitet, födande, amning, familjen. Om liv och död. Om symbios och utsatthet. Sensuella, skrämmande, underbara; jag bara grät och grät.
I samband med utställningen visas en fascinerande 99 minuter lång film om Louise Bourgeois. Se den en trappa upp, där stolarna är mer bekväma än dem vid ingången till utställningen.

Utställningen på Nordiska Akvarellmuseet pågår till 5 december. Den kommer att visas på Kunstföreningen GL STRAND i Köpenhamn 29 januari - 15 maj 2011. http://www.akvarellmuseet.se/, http://www.glstrand.dk/

1 kommentar:

Anonym sa...

Har också sett denna utställning. Jag tyckte personligen att den var sådär, min man tyckte riktigt illa om den. Här är lite mer info http://akvarellmuseet.org/Kultur_Default.aspx?id=47014

/Skärhamnsbo