Av Eva-Lotta Funkquist
Sveriges barnsjuksköterskors föreningstidskrift Barnbladet har ett temanummer om amning. Då går det tydligen att sälja stora annonsutrymmen till nappflasktillverkare. En av dem hävdar:
Mam first bottle: gör det lätt att växla mellan flaska och bröst.
Det här är vilseledande tycker jag. Det finns inga flasktillverkare som på ett vetenskapligt sätt kunnat visa att användandet av deras flaska inte riskerar att leda till att barnet ratar bröstet då det börjar matas med flaska. Många amningar avslutas mot mammans vilja just därför att barnet efter tillmating med flaska inte vill ta bröstet.
Men kanske ännu värre. Längst ner i annonsen finns en mejladress dit man kan mejla frågor eller beställa produkter. Adressen börjar med bvc@.
Det här känns inte seriöst!
3 kommentarer:
Jag blir upprörd. Barnsjuksköterskeföreningen borde veta bättre än att ta in sådana annonser. Jag hade själv ett elände att få min tuttförvirrade lilla dotter att ta bröstet ordentligt efter att också ha fått ersättning sina första veckor.
Det är enastående osmakligt och oetiskt att ragga annonser om nappflaskor till ett temanummer om - AMNING. Dessutom spär det på myten att det första man bör göra när amningen krånglar är att ta bort amningen, oavsett vad mamman önskar). Hur kan barnsjuksköterskorna finna sig detta?
Örebro läns landsting har haft utbilningsdag om amning för all berörd personal (bb, neo, bvc osv).
Dagen var sponsrad av Medela som naturligtvis presenterade alla sina utmärkta produkter. Bland annat en ny flaska som påstods vara sååå likt bröstet att barnen inte blev förvirrade (eller så uppfattades iaf informationen av kursdeltagarna).
Tyvärr var neo-personalen jag talade med helt såld på denna produkt.
Blir ledsen att det påstås vara en dag om amning och det vårdpersonalen tar till sig är reklam om flaskor.
Skicka en kommentar