söndag 23 oktober 2011

Älska den du talar med mer än det du säger

Av Marit Olanders

Cecilia Moen som drev ABC nättidning för nyfikna föräldrar avled i början av året och nu har ABC nättidning tyvärr stängts ner. Jag hade förmånen att arbeta tillsammans med Cecilia i flera år då vi drev Amningsnytt tillsammans i början av 2000-talet.

Cecilia hade en unik mänsklig klokhet som hon gärna delade med sig av, bland annat i nättidningen och i boken Trygga barn & trygga föräldrar. En sak som hon sa som jag aldrig glömmer var något i stil med "älska inte det du säger mer än du älskar den du säger det till." För då blir det fel.

Jag skulle tro att det är det som händer vid amningshets, och vid flaskhets. Personen älskar sitt samtalsämne så till den grad att den hon talar med kommer i skymundan. Och då blir det fel.

2 kommentarer:

Sagogrynet sa...

Jättefint! Och så sant.

Anonym sa...

Så tråkigt att abctidning är borta. Tyckte det fanns så mycket bra att läsa där. Ångrar så att jag inte sparade de intressantaste artiklarna så att jag kunde läsa dem igen.
Jag beställde (och betalade) boken Trygga barn & Trygga föräldrar i mars i år, men jag fick den tyvärr aldrig.