söndag 30 oktober 2011

Grattis till Amningshjälpens bröstpris, Sagogrynet!

Av Marit Olanders

I går hade jag den stora äran att dela ut Amningshjälpens bröstpris till Lin Dalén för bloggen Sagogrynet - om amning i nöd och lust. Prisutdelningen skedde på stora scenen på mässan Varning för barn som pågår 29-30 oktober på Stadionmässan i Malmö.

Amningshjälpens bröstpris går till en kulturinsats som främjar amning och röstas fram av föreningens medlemmar. Första gången priset delades ut var 1983 till Ola Ström och Per Dunsö (som gjorde det malmöbaserade teveprogrammet Solstollarna en gång i tiden) för låten Mammas lilla fik. Andra pristagare genom åren har varit Astrid Lindgren, Stina Ekblad och Linda Skugge.

Lin fick priset med följande motivation:
Sagogrynet är en informativ amningsblogg av hög kvalitet som uppdateras ofta. Den har ett modernt och estetiskt tilltalande utseende, fräsch och har en positiv ton.
Sagogrynet arbetar för att amning ska vara ett naturligt samtalsämne och gör genom sin blogg reklam för ämnet på olika sätt, till exempel uppmärksammades nyligen bloggen i Skånska Dagbladet.
Sagogrynet har skrivit och samlat en stor mängd amningsfaktainlägg i sin blogg för att sprida amningskunskap till alla som behöver och vill ha. Bloggen vänder sig till alla som är intresserade av amning, ammar eller vill amma. Hon bloggar för ökad amningskunskap eftersom kunskap gör stor skillnad och brist på kunskap och stöd alldeles för ofta leder till att amningsproblem förblir olösta.
Hennes tanke är att råd och tips om amning ska vara lättillgängliga och lättförståeliga.
sagogrynet blandar faktainlägg och problemlösning med senaste forskningsrön, personliga funderingar, debattinlägg och recensioner av amningsrelaterade prylar, med mera. Hon tar upp ämnen som långtidsamning, mjölkstockning, white spots, offentlig amning, matintroduktion, fri amning, amningsstrejk, tuttförvirring och mycket mer, samt visar amningsbilder.
Informationen i bloggen finns tillgänglig dygnet runt och dessutom finns hennes mejladress för den som vill skriva privat.

I mitt tal till Lin sa jag ungefär så här:

Första gången jag träffade Lin var 2007, när jag intervjuade henne i Amningsnytt om hennes problematiska amnign av äldsta dottern. Lin berättade bland annat om den flaskpress hon hade utsatts för, att ingen berättade för henne att flaskan skulle kunna störa amningen.

- Alla lovordade ersättning, sa hon bland annat.
-De var så himla noga att inte skuldbelägga att det slog över på andra hållet.

Jag minns att jag blev frustrerad över det dåliga bemötande hon hade fått.

När jag fick veta att Lin väntade barn igen hoppades jag att amningen skulle funka den här gången. Inte bara för Lins och hennes barns skull, utan också för att jag såg Lins potential som amningsstödjare. När man har misslyckad amning bakom sig och får uppleva att lyckas kan det frigöra en enorm kraft, en känsla av att kunna flytta berg. Lin kanaliserar det i sitt bloggande och sitt engagemang i Amningshjälpen.

Så grattis Lin Dalén, alias Sagogrynet, en värdig vinnare av Bröstpriset!

Inga kommentarer: