söndag 14 juni 2009

Kolikbarn

För att ett barn ska få diagnosen kolik krävs att det gråter mer än tre timmar, minst tre dagar i veckan i minst tre veckor. Denna definition används ofta när kolik ska beskrivas. Kolik har ansetts vara något av ett mysterium. Verksamma behandlingar har varit få och sällan överlevt en vetenskaplig granskning (minifom gör det t.ex. inte). I västvärlden är kolik ett vanligt problem. Uppemot 20 % av alla barn anses skrika så mycket att de uppfyller kriterierna för att få diagnosen.

Barn med kolik brukar börja gråta vid ett par veckors ålder och gråten brukar kulminera vid sex veckors ålder. Kolik är lika vanligt förekommande hos ammade som hos flaskuppfödda barn, men vanligare hos barn till rökare. Barnet tycks verkligen ha svåra magsmärtor och drar ofta benen upp mot magen. Ofta har de rikligt med gaser och rapar och fiser mycket. Vid tre till fyra månaders ålder brukar problemet avta.

I en studie från 1980 talet lyckades man visa att ökat bärande från födelsen kan minska skrikandet vid 5-6 veckors ålder (Pediatrics. 1986;77:641-8). När man sedan försökte upprepa resultatet genom att behandla kolikskrik genom att uppmuntra föräldrarna till mer bärande lyckades man inte med det (Pediatrics. 2000;106 (1 Suppl): 184-90).

Varför fungerar inte bärandet, när barn i så kallade ursprunliga kulturer nästan inte gråter alls? Nyblivna föräldrar nås av väldigt mycket information som inte alls stämmer överens med hur barnet fungerar ursprungligt. När barnet föds förväntar det sig att bli ammat väldigt, väldigt ofta, faktiskt flera gånger i timmen. Den här informationen kommer nästan aldrig fram till föräldrar och de lämnas att finna en väg att trösta och mata barnet utan så mycket stöd från vårdapparaten (eller med hjälp av helt ovetenskapliga råd). Kolikgråt brukar upplevas av föräldrarna som en gråt som ”går över styr” och barnet hamnar i en ond cirkel där föräldrarnas försök att få tyst på och trösta barnet tycks omöjliga för barnet att ta till sig. Kolikgråt startar ofta på eftermiddagen vid nästan samma klockslag varje dag. Om föräldrarna förekommer barnet och bär det (gärna hud mot hud) och om mamman ammar tätt, tätt innan gråten startar kan man ibland ”mota Olle i grind” och gråten tillåts aldrig bryta fram i full storm. Barnet vill (i enlighet med den mänskliga digivningsstrategin) äta väldigt ofta, men beter sig ibland som det inte vet vad det vill, utan släpper bröstet och skriker (precis som !Kung San barnen). Då kan det vara bra att ”truga” lite, och erbjuda bröstet i alla fall. Då kommer en del barn på att de faktiskt vill äta, om än bara någon minut. Ofta vill inte barnet att den som bär det ska sitta ner, utan istället ständigt vara i rörelse med barnet i famnen och kanske också amma barnet stående eller gående. En bärsjal kan underlätta och barnet ska då helst bäras så att det kommer åt att amma. Barn som äter så här ofta behöver inte rapas utan klarar av att göra sig av med luften ändå. De täta matningarna lugnar barnet och därför brukar det här sättet att amma på inte upplevas som jobbigare. En del mammor bukar beskriva det som att de börjar amma med ”ryggmärgen” och startar amningarna utan att tänka på det. Föräldrar som flaskmatar sitt barn kan efterlikna den här situationen genom att ha iordninggjord ersättning i en kanna i kylskåpet. Därefter kan de mata barnet med småskvättar (kanske 10-20 ml) ofta, ofta. Så små matmängder kan man snabbt värma genom att sätta flaskan i vattenbad eller direkt under kranen


Eva-Lotta Funkquist

3 kommentarer:

Marit Olanders sa...

Jepp, så hade jag det med mitt tredje barn. Han var väldigt orolig på kvällarna, jag ammade och gick med honom utomhus i bärsele och klippte häckarna med sekatör (det var augusti-september). Gråten gick aldrig "över styr" men ungefär kl 17-20 varje kväll var han konstant orolig och om jag INTE hade gått med honom så hade den gjort det. Jag är tacksam att min man fanns till hand och kunde se t ill att de små storasyskonen fick mat och vård och kom i säng. När de sov och det var lugnt i huset kunde lillebror också komma till ro.

Linda Morge sa...

Hej! Har just hittat den här bloggen och redan hunnit läsa igenom några inlägg. Me like :-)

På 80-talet var jag på ISPPM´s födelsekongress i Jerusalem, där barnmorskor, obstetriker och pediatriker från hela världen samlades. Och det pratades förstås bl.a. spädbarnskolik. Jag fick då lära mig att anledningen till att kolik inte förekommer i de kulturer där mammorna bär barnen med sig hela tiden faktiskt inte enbart beror på den ständiga kroppskontakten, utan på att barnmorskorna/hjälpkvinnorna inte drar i barnets huvud när det kommit ut, som västerländska barnmorskor i regel gör. När man gör det kan nämligen vagusnerven skadas, och den påverkar matsmältningen .

Se mitt blogginlägg om kongressen i Jerusalem.
http://blogg.aftonbladet.se/15613/2007/07/486369

Och läs gärna min tråd om avnavling på familjeliv. Som privatperson och eldsjäl kämpar jag sedan 80-talet för att sätta stopp för tidig avnavling, och har nu faktiskt lyckats rätt bra.
Sen avnavling har väldigt många förlderar, bl.a. att amningen funkar bättre.

http://www.familjeliv.se/Forum-2-13/m42527033.html

Lisa, mamma till f.d kolikbarn sa...

Jag förstår inte varför det skulle vara fel att ta hjälp av den professionella vården, eller varför det skulle vara fel att både följa sina naturliga instinkter och ta professionell hjälp samtidigt?

Att det finns något smärtstillande och / eller lugnande i bröstmjölken förstod jag tidigt. Jag hade ett barn med mycket svår kolik och redan innan den bröt ut vid tre veckors ålder ammade jag fritt. Jag helammade och det var för mig självklart att barnet skulle få amma då det ville. När koliken bröt ut märkte jag att bröstmjölken fungerade lugnande och smärtstillande, barnet ville amma oavbrutet och skrek i stort sett så fort det inte ammade. Och då pratar jag inte om skrik som började vid bestämda klockslag eller skrik några timmar i sträck på kvällarna. Det största problemet var att barnet då det somnat nästan jämt vaknade efter några minuter på grund av smärta. Att det var smärta det vaknade av var uppenbart eftersom det lilla ansiktet förvreds i innan det vaknade, benen drogs upp mot magenoch barnet blev helt hysteriskt om man tryckte på magen. Självklart hade barnet rapat innan det somnade. Till slut fick jag muskelavslappnande medicin utskrivet på recept. Jag förstår inte varför jag skulle se det som ett nederlag eller misslyckande? Det innebar ju att barnet äntligen slapp ha ont. Jag förnekar inte mig själv bedövning hos tandläkaren, treo när jag har mensvärk eller lustgas vid förlossningen så varför skulle jag förneka mitt barn medicin som tog bort en smärta så stark att barnet inte
kunde sova mer än några minuter innan det vaknade av
att det gjorde ont?Det måste ju vara ännu värre för ett så litet barn att ständigt ha ont eftersom det varken vet vad det onda beror på eller att det kommer att försvinna efter några månader.
Att det skulle vara någon särskild personlighetstyp bland barn som får kolik har jag svårt att tro på. När koliken klingat av efter tre månader var mitt barn riktigt nöjt, glatt och tyckte livet var jättekul. Då grät/skrek det i stort sett enbart om något äldre barn råkade vara hårdhänt, när blöjan behövde bytas eller om jag inte omedelbart (som t.e.x i bilen) kunde amma omedelbart när barnet ville det.